Jak být produktivní na home office

Jak zůstat produktivní na home office

Momentální situace ve světě donutila některé zaměstnavatele nechat své zaměstnance pracovat na home office, neboli z domova. Ne každá profese toto umožňuje, ale každý se snaží vytvořit takové podmínky, aby to alespoň částečně možné bylo. Někdo takový krok vítá s otevřenou náručí, pro někoho to však představuje spíše překážku. Nejen, že se může stát, že na svou práci nebudeme mít doma ten správný klid. Dalším problémem může být to, že se sami v domácím prostředí nedokážeme práci na plno věnovat, soustředit se na ní a nemít tendenci k nějakému tomu ulívání. V tomto článku se zaměříme na to, jak takovému chování předcházet a jak si vytvořit takové podmínky, abychom mohli svou práci odvádět na stejné úrovni, jako předtím.

PRACOVNÍ PROSTOR

Jednoznačně nejdůležitější věcí je vytvoření správného pracovního prostředí. Vyhraďte si doma místo, ze kterého uděláte svou momentální kancelář. Samozřejmě, že pohodlný gauč nebo vyhřátá postel přímo pobízí k zakotvení, ale dávejte si pozor. Právě to by mohla být chyba. Ideální je pohodlná židle a pracovní stůl. Je důležité vybrat místnost, ve které budete mít pokud možno co největší klid. Pokud žijete s někým ve společné domácnosti, je nejlepší variantou pokoj, který se dá zavřít a je pokud možno nejdále od centra dění v bytě.

TOLERANCE SPOLUBYDLÍCÍCH

Největším rozptýlením se mohou stát ostatní osoby, se kterými sdílíte domácnost. Ať je to partner, děti, či přátelé. Je potřeba si s nimi promluvit a rozumně jim vysvětlit, že potřebujete na svou práci určitý prostor a klid. Možná je nechat i trochu nahlédnout do toho, na čem pracujete, aby vás lépe pochopili. S dětmi je to trochu těžší, a to hlavně pokud jsou ve věku, kdy je těžké jim vše vysvětlit. Požádejte tak o pomoc partnera, aby se snažil děti zabavit během vaší práce.

PRACOVNÍ POMŮCKY

Doneste si z práce vše, co denně používáte. Ať už je to pracovní počítač a mobil, dokumenty nebo například ergonomická podložka pod myš. Snažte se svůj pracovní stůl co nejlépe k dané profesi přizpůsobit, a to především tak, abyste nemuseli často odcházet od stolu. Snažte se mít vše při ruce. Časté pochůzky po bytě nebo domě vás budou jen zbytečně rozptylovat.

DODRŽUJTE PRACOVNÍ ŘÁD

Chodíte do práce na osmou ranní a ve dvanáct jste zvyklí mít přestávku na oběd? Je vaším zvykem, že vždy kolem druhé si jdete uvařit kávu? Dodržujte váš harmonogram stejně tak, jako byste v práci skutečně byli. Pomůže vám to nevypadnout z pracovního tempa. Každý zaměstnavatel má svá vlastní pravidla na home office. A tak, přestože vás váš nadřízený doma nevidí, dodržujte je.

ZKUSTE NEPODLEHNOUT POHODLNOSTI

Tento bod je poslední a asi ten nejtěžší k dodržení. Je samozřejmě na vás, jak home office pojmete. Můžete sedět celý den za počítačem v pyžamu, mít nohy na stole, poslouchat hudbu a zuby si čistit až v poledne. Nicméně pro vaši produktivitu bude mnohem lepší dodržovat vše tak, jak jste zvyklí při normálním pracovním dni a nepodléhat prokrastinaci. Samozřejmě, že pokud chodíte do práce v obleku, doma v něm sedět nemusíte. Vylézt z pyžama ale rozhodně neuškodí.

Ať už jste doma na home office, nepracujete nebo stále do zaměstnání každý den vyrážíte, tak je tou nejdůležitější a nejúčinější radou, jak momentální situaci co nejlépe přežít, pozitivní přístup a dodržování pravidel. Najděte rovnováhu mezi nařízeními a tím, abyste svůj život a život svých blízkých co nejméně měnili.