Vitamín B12 – potraviny, projevy nedostatku a správná činnost nervového systému

Vitamín B12 - potraviny, projevy nedostatku a správná činnost nervového systému

Skupina vitamínů B patří mezi nejdůležitější vitamíny, které do svého těla přijímáme. Jsou rozpustné ve vodě, díky čemuž se jimi prakticky nemůžete předávkovat. Jedním z nich i vitamín B12. Co umí? Jaké má příznivé účinky? K čemu jej můžete užívat? A jaká je jeho denní doporučená dávka?

Vitamín B12 a jeho účinky

Vitamin B12 přispívá k normálnímu energetickému metabolismu, k normální činnosti nervové soustavy, k normální psychické činnosti, k normální tvorbě červených krvinek, k normální funkci imunitního systému, přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání a podílí se na procesu dělení buněk.

Pro lidský organismus je tedy zcela nezbytný. Hlavním zdrojem tohoto vitaminu jsou živočišné produkty jako jsou vejce, mléko, sýry, maso či vnitřnosti.

Doporučená denní dávka vitamínu B12

Doporučená denní dávka vitamínu B12 činí 2,4 mikrogramy denně (zdroj). Pro představu v mléce se nachází 0,3 až 0,5 mikrogramu na 100 gramů, ve vepřovém mase 1,0 mikrogramu na 100 gramů, a třeba v takových vejcích najdete 0,3 mikrogramu na 100 gramů. To znamená, že pokud máte během dne pestrou a vyváženou stravu, měli byste být schopni přijmout dostatečné množství tohoto vitamínu do těla z běžné stravy.

Přebytek vitamínu B12 v organismu prakticky nemůže nastat, neboť je rozpustný ve vodě, a tudíž jej tělo v případě nadbytku vyloučí spolu s močí.

Jak se projevuje nedostatek vitamínu B12

Ale co když jej přece jen máte v těle málo? Co když máte nedostatek vitamínu B12? Jak se takový deficit projevuje?

Nedostatek vitamínu B12 se projevuje blouzněním, brněním, demencí ve stáří, depresemi, halucinacemi, chudokrevností, neklidem, otupělostí, poruchami vidění, únavou, závratěmi, zmateností, nebo změnami nálad.

Co způsobuje deficit vitamínu B12

A jak vůbec k takovému deficitu může dojít? Nejčastěji k nedostatku vitamínu B12 v organismu dochází v souvislosti se špatnou a jednotvárnou stravou, chronickým stresem, případně s poruchami vstřebávání tohoto vitamínu ze žaludku a střev. V takovém případě je důležité navštívit odborníka a poradit se s ním o dalším postupu.

Jednoduché doplňování vitamínu B12

Samozřejmě můžete vitamín B12 jednoduše doplňovat do těla pomocí doplňků stravy. Nezapomínejte ale, že doplňky stravy nenahrazují běžnou stravu. Pouze ji doplňují o některé chybějící složky.

0Shares

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít